in

Dlaczego joga? – czyli stań z Natalią na macie!

Reklama

5/5 (8)

Życie w ciągłym biegu, stres w pracy i szkole. Mnóstwo rzeczy do załatwienia, sprawy urzędowe, kolejki w banku i sklepie. Sprzeczki z szefem, dorastające dzieci i różne kwestie życia rodzinnego wciąż do rozwiązania. Jeśli te kilka zdań opisuje chociaż po części Twoje codzienne życie – ten artykuł i książka „Dlaczego joga?” jest właśnie dla Ciebie.

Potrzebujesz zmiany? Szukasz wytchnienia, odpoczynku i chwili dla siebie? Chcesz wejrzeć w głąb siebie i lepiej radzić sobie ze stresem i emocjami? Masz dosyć życia w ciągłym pośpiechu? Masz zbyt mało ruchu i Twoje ciało odmawia czasami posłuszeństwa? Jeżeli Twoja odpowiedź jest twierdząca, zaparz sobie ulubioną kawę lub herbatę, usiądź wygodnie i udaj się ze mną w podróż po… jodze.

Dlaczego joga książka

Jak to się zaczęło?

Zbyt szybkie i zbyt intensywne tempo życia i ogrom stresu doprowadziły do tego, że powiedziałam sobie stop. Musiałam wybrać, co jest dla mnie najważniejsze i zrezygnować z tych wszystkich rzeczy, które wprowadzały w moje życie chaos. Tylko jak to zrobić? Jak skupić się na sobie?

Dawno temu o uszy obiło mi się kilka informacji o jodze i jej niesamowicie szerokim wachlarzu korzyści. Jednak w tamtych czasach to były dla mnie tylko jedne z ciekawostek, które zapewne przeczytałam na którymś z portali społecznościowych. Teraz znalazłam się w takiej sytuacji, że te wszystkie słowa nabrały dla mnie zupełnie nowego, głębszego, znaczenia.

Na bloga www.simplife.pl trafiłam zupełnie przypadkiem, wertując strony internetowe na temat jogi. Szukałam punktu zaczepienia, kogoś, kto wyjaśni mi, z czym tak naprawdę „to się je”. Mój wzrok od razu przyciągnęła kategoria „Joga”. Muszę przyznać, że przeczytałam praktycznie wszystkie artykuły na ten temat – czułam się tak, jakbym usiadła z Natalią w kawiarni i swobodnie słuchała jej przyjemnych opowiadań.

Reklama

Natalia Knopek jest certyfikowaną nauczycielką jogi i autorką poradnika minimalisty „Miej umiar”, który stał się bestsellerem. Jak sama pisze o sobie na blogu, lubi minimalizm, naturalność, prostotę. Uwielbia także czytać książki, pisać, rozmawiać, gotować i piec, za to nie jest perfekcyjną panią domu (jak lekko zrobiło mi się na duszy po przeczytaniu tych słów!).

Po pochłonięciu pierwszych artykułów, przeniosłam się na kanał YouTube (simplife pl), na którym Natalia prezentuje filmiki instruktażowe do domowej praktyki. To idealna opcja dla tych, którzy nie mają w swojej miejscowości szkół jogi, a chcieliby rozpocząć swoją przygodę.

Filmy są dla osób początkujących, więc już tego samego dnia rozłożyłam swoją matę i zrobiłam pierwszą praktykę (szczerze mówiąc, nie wiedziałam, że ciągły stres powoduje, że Twoje mięśnie są jak beton i nawet najprostszy skłon jest trudny).

Mimo, że na początku nawet te prostsze asany (pozycje) wydają się nie do wykonania, nie zraziłam się i z biegiem czasu robiłam ogromne postępy. Miłym akcentem na filmikach Natalii jest cudny kot Edek :).

„Dlaczego joga? Stań ze mną na macie”

Po niedługim czasie przyszedł czas na książkę Natalii „Dlaczego joga? Stań ze mną na macie”, wydanej w 2018 roku przez wydawnictwo Pascal i to właśnie refleksjami na temat tej publikacji chcę się z Wami dzisiaj podzielić.

Dlaczego joga Natalia Knopek

Szczerze mówiąc, nie mogłam się doczekać, aż dotrze do mnie paczka z książką. Muszę się przyznać, że po przeczytaniu artykułów na blogu złapałam „jogowego bakcyla”. Pierwsze wrażenie po spojrzeniu na okładkę jest niesamowite – od razu możesz poczuć spokój, harmonię i równowagę.

Mimo, iż wydaje się, że asana Natalii jest bardzo skomplikowana i zapewne pomyślisz sobie „Wow, ja tak nie potrafię” albo „To boli”, z czasem praktykowania jogi przekonasz się, że regularność i konsekwencja przynoszą niesamowite efekty i nagrody w codziennym życiu, nie tylko te w strefie fizycznej.

Książka poświęcona jest poprowadzeniu czytelnika, krok po kroku, od podstaw jogi, jej rodzajów i charakterystyki, aż po opis poszczególnych asan dla osób początkujących i średniozaawansowanych.

Dla mnie zdecydowanym plusem były fragmenty w początkowej części tekstu, które uświadamiają, że joga, którą znamy z mediów społecznościowych, może czasami zniekształcać jej prawdziwy obraz.

Oczywiście, wysportowane młode kobiety w wymyślnych pozach i wygibasach na macie wyglądają bardzo oryginalnie, ale czasami ludzie zniechęcają się przez to do pójścia na zajęcia. „Ja tak nie umiem”, „Nie jestem taki wysportowany” albo „Nie będę się ośmieszać” to zapewne wypowiedzi wielu osób, usprawiedliwiające ich zachowanie.

Tymczasem Natalia wyjaśnia, że joga to nie tylko aspekty cielesne. To tylko jeden z ośmiu filarów jogi, który stał się najpopularniejszy w krajach zachodnich. Najważniejsze są Twoje indywidualne możliwości i potrzeby, wsłuchiwanie się we własne ciało, a nie ciągłe porównywanie się z innymi i wyścigi, kto wrzuci na tablicę oryginalniejszą fotkę.

Aspekt fizyczny w jodze jest ważny, ale powinien to być ciągły proces i regularna praktyka, a nie cel sam w sobie. Asany mają pozwolić Ci poznać swoje wnętrze, posłuchać swojego ciała i oddechu. Czasami zdarza się, że ludzie prześcigają się w wykonywaniu najbardziej wymyślnych pozycji, a wewnątrz czują smutek i pustkę.

Reklama

Co to jest joga?

W swojej książce autorka dokładnie i rzeczowo opisuje, czym jest joga. Można o jodze pisać godzinami, jednak w dość dużym skrócie jest to równoważenie emocji, umysłu i ciała, harmonia, która objawia się we wszystkich aspektach życia ludzkiego – fizycznym, psychicznym i emocjonalnym.

Jakie zalety ma joga? Systematyczna i długotrwała praktyka pomoże Ci osiągnąć wewnętrzny spokój, zdobyć umiejętność odprężania się i koncentracji. Nauczysz się przejmować kontrolę nie tylko nad ciałem, ale również nad siłą duchową.

Dzięki jodze oczyścisz umysł i przestrzeń wokół siebie. Nauczysz się radzić sobie z problemami, zmieniać nastawienie do nich. Odkryjesz język swojego ciała, poznasz sposoby odreagowania napięć i emocji w ciele.

Joga również pomoże Ci schudnąć, jednak nie dzięki liczeniu każdej kalorii, a poprzez higienę organizmu, przyglądaniu się temu, co jesz, odpoczynkowi i aktywności. Joga nie oznacza, że musisz być wegetarianinem – wystarczy, że będziesz odżywiać się zdrowo.

Reguluje układ hormonalny, cykl miesiączkowy i wiele pozycji jest bezpiecznych nawet w ciąży. Wzmacnia odporność organizmu i jest idealnym „lekiem” na siedzący tryb życia. To tylko kilka wybranych zalet jogi – Natalia opisuje ich znacznie więcej!

Dla tych z Was, którzy wahają się odnośnie jogi ze względu na religię – joga jest nastawiona na poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego oraz polepszenie jakości życia. Niektórym czytelnikom może wydawać się, że skupienie na aspektach duchowych i umysłowych w jodze, jest religią. Tymczasem joga jest nauką, równą fizyce czy matematyce. Opiera się na doświadczeniach osobistych, a nie na wierze w religijne dogmaty.

Reklama

O czym jest książka „Dlaczego joga”?

Krótko mówiąc, książka jest o tym, że joga jest dla każdego, niezależnie od tego ile masz lat, jak wyglądasz i skąd pochodzisz. Na tym właśnie polega jej piękno. Joga jest dla Ciebie i możesz korzystać z niej w takim stopniu, aby odpowiadała wyłącznie Twoim potrzebom.

Autorka wspomina o historii jogi i najpopularniejszych mitach na jej temat, z którymi wielokrotnie się spotkała, na przykład to, że żeby zacząć praktykować, trzeba umieć stanąć na głowie. Jestem pewna, że większość obaw wspomnianych w książce nie będzie Ci obcych, a okaże się, że są zupełnie bezpodstawne.

Natalia w konkretny i jasny sposób doradzi Ci, jak przygotować się do rozpoczęcia praktyki, co będzie Ci potrzebne, jaki ubiór będzie najwygodniejszy i przekaże dodatkowe porady.

W dokładny sposób przeprowadza czytelnika przez ośmioczłonową ścieżkę jogi. Są to jama, nijama, asany, pranajama, pratjahara, dharana, dhjana i samadhi. Wiem, że te nazwy w pierwszej chwili brzmią bardzo egzotycznie, ale gwarantuję Ci, że w książce opisane są bardzo czytelnie i przystępnym językiem. Zapraszam Cię więc do spojrzenia na ten rozdział. Dotyczy między innymi sfery moralnej, społecznej, samodyscypliny, pozycji jogi czy kontroli oddechu.

Zastanawiasz się, czy lepiej praktykować rano, czy wieczorem? Odpowiedź na to pytanie również znajdziesz w książce. Autorka opisuje zalety praktyki porannej i wieczornej, dlatego każdy może dopasować jej rytm do codziennego życia.

Zaskoczeniem dla mnie był rozdział na temat… zdrowych przekąsek! Nie tylko brzmią smakowicie, ale są również łatwe do przygotowania – wcale nie musisz być szefem kuchni pięciogwiazdkowej restauracji! W tym rozdziale znajdziesz aż 6 przepisów. Kokosowo-czekoladowe batoniki z kaszy jaglanej albo wegańskie babeczki z kokosem i czekoladą? Które wpadły Ci w oko?

W książce znajdziesz wskazówki dotyczące prawidłowego oddychania. Założę się, że teraz myślisz sobie, że przecież nie można źle oddychać. Prawda jest jednak inna i dosyć brutalna. Nie przejmuj się – proste praktyki oddechowe opisane w publikacji są możliwe do wykonania nawet w pracy, tramwaju czy podczas wylegiwania się na tarasie. Potrzebujesz do nich jedynie… swojego ciała.

Reklama

Niemniej ważna jest medytacja. Wiem, że dla niektórych czytelników siedzenie w bezruchu z zamkniętymi oczami brzmi strasznie. Pamiętaj jednak, że nie przekonasz się, dopóki nie spróbujesz. Podobnie, jak praktyka na macie, medytacja również wymaga regularności. Dzięki niej możesz się wyciszyć, odnaleźć spokój wewnętrzny, ukojenie. Stopniowo nauczysz się coraz dłużej skupiać uwagę i utrzymywać koncentrację.

Natalia w tym rozdziale udziela wielu praktycznych i przydatnych wskazówek dotyczących medytacji, które z pewnością będą niezastąpione dla osób zupełnie początkujących. Zachęcam do przeczytania – naprawdę warto! Medytacja wcale nie jest taka straszna!

W książce znajdziesz informacje o centrach energetycznych (czakrach). Ta teoria znalazła potwierdzenie w świecie naukowym, ponieważ te miejsca odpowiadają umiejscowieniu głównych splotów nerwowych i gruczołów dokrewnych w ludzkim ciele. Chcesz, aby Twoja sfera emocjonalna i fizyczna była harmonijna i zrównoważona? Ten rozdział jest dla Ciebie!

Jeżeli planujesz wybrać dla siebie szkołę jogi, autorka doradzi Ci, na co zwrócić uwagę. Znajdziesz również informacje i wskazówki, jak praktykować w domu, aby czerpać z jogi jak najwięcej korzyści.

Kolejny rozdział dotyczy praktyki asan. Dowiesz się, jak prawidłowo ustawiać miednicę, stopy, wydłużać kręgosłup i oddychać. Znajdziesz tutaj rodzaje asan i ich działanie – przykładowo siedzące, stojące, skłony w przód, wygięcia do tyłu czy pozycje odwrócone. Poznasz sposób łączenia asan w dłuższe sekwencje. Natalia wskaże Ci wygodne pozycje do medytacji i praktyk oddechowych.

Ostatnią część, praktyczną, stanowią asany wraz z rysunkami, instrukcjami wykonania oraz wyjaśnieniem działania. Propozycje asan są pogrupowane – znajdziesz przykładowo relaks i uspokojenie, równowagę, energię czy poprawę trawienia. Możesz więc wybrać takie pozycje, których aktualnie potrzebujesz.

Reklama

Na uwagę zasługuje fakt, że przy trudniejszych asanach znajdziesz alternatywę ich wykonania, bardzo często posiłkując się kostkami do jogi, stosem książek lub krzesłem, co z pewnością ułatwi ich wykonanie. Ogromnym plusem (i jednocześnie ciekawostką) jest zastosowanie oryginalnych nazw asan.

Być może na razie eka pada urdhva dhanurasana brzmi dla Ciebie jak nazwa jakiejś groźnej bakterii, występującej w dalekich krajach. Tymczasem autorka pod każdą nazwą umieszcza odpowiednik w języku polskim, czyli powyższa nazwa to pozycja wzniesionego łuku z nogą w górze. To naprawdę niezła gimnastyka dla umysłu :). Dla szybszego wyszukiwania wybranej pozycji został utworzony alfabetyczny indeks na końcu książki.


Moje odczucia

Książka wywarła na mnie ogromne wrażenie. Konkretne wskazówki, praktyczne porady, mnóstwo ciekawych informacji, różnorodne propozycje asan. Czytelne rysunki i logiczny układ całości treści sprawiają, że czyta się ją naprawdę przyjemnie. Wspólna podróż z Natalią była dla mnie niezwykłym przeżyciem. Ogromną zaletą są fragmenty z życia prywatnego autorki – dzięki temu jest Ci po prostu raźniej :).

Prywatnie miałam okazję wymienić kilka krótkich wiadomości z Natalią. Jest osobą bardzo wrażliwą, empatyczną i nawet w jej wiadomościach widoczny jest spokój i harmonia, które również mi się udzieliły. Dlatego zachęcam Cię do bezpośredniego kontaktu z autorką, przykładowo na Facebooku czy Instagramie.

Reklama

Jodze zawdzięczam ogromną zmianę w moim życiu. Inaczej patrzę na pewne problemy, znam sposoby odreagowywania stresu i negatywnych emocji, zwracam uwagę na swój oddech i każdego dnia znajduję czas na odpoczynek i chwilę dla siebie.

Zaczęłam lubić ciszę, w której mogę oczyścić umysł – przestałam nawet włączać telewizję. Zalety w sferze fizycznej, takie jak zwiększenie wytrzymałości i gibkości są oczywiście dodatkowym atutem.

Każdego dnia rozkładam matę. Wiem, że dla niektórych może to brzmieć… dziwacznie. Niektórzy nie wyobrażają sobie spędzić każdego popołudnia czy poranka z jogą. Zapewniam Cię jednak, że to nie staje się żadnym obowiązkiem, przymusem i przykrą koniecznością.

Jeśli odkryjesz to samo piękno jogi, co ja, będziesz z przyjemnością stawał każdego dnia na macie. Mimo, iż moja przygoda z jogą trwa dopiero 5 miesięcy, wiem, że to jedynie niewielki ułamek kolejnych etapów doświadczeń.

Książkę polecam wszystkim, którzy chcą zmienić swoje życie. Chcą zwolnić tempo, skupić się na sobie, na własnym wnętrzu, odnaleźć więcej harmonii i równowagi w życiu. Książka może być doskonałym impulsem, czymś, co uświadomi Ci wartość swojego zdrowia i życia.

Po pewnym czasie regularnej praktyki zauważysz, jak wiele rzeczy było zupełnie zbędnych, wprowadzających chaos. Poprzez wyeliminowanie lub ograniczenie takich czynników i pozwolenie na bycie prawdziwym sobą, zyskasz wreszcie pełnię swojego życia.

Warte przeczytania?

Reklama

Dodaj komentarz

avatar
Jaki prezent na chrzest?

Jaki prezent na chrzest wybrać?

Co kupić na parapetówkę?

Co kupić na parapetówkę?